Tony Ballantine:

Recursion

Clive Barker:

Abarat

Peter S. Beagle:

Az utolsó egyszarvú

Ray Bradbury:

Az öröm masinériái

Brom:

The Plucker

Italo Calvino:

A kettészelt őrgróf

Orson Scott Card:

Az Alvin Maker-ciklus

Jonathan Carroll:

The Land of Laughs

Voice of our Shadow

Bones of the Moon

Susanna Clarke:

Jonathan Strange & Mr. Norrell

Don DeLillo:

White Noise (Fehér zaj)

Stephen R. Donaldson:

A Thomas Covenant-saga

Mordant’s Need

Gap

Greg Egan:

Distress

Diaspora

Steven Erikson:

Gardens of the Moon

Gregory Frost:

Fitcher's Brides

Mark Frost:

The List of Seven

Alan Dean Foster:

Journeys of the Catechist

Neil Gaiman:

Amerikai istenek

Stardust

Coraline

Anansi Boys

Fragile Things

Marc D. Giller:

Hammerjack

Lisa Goldstein:

Dark Cities Underground

Mark Haddon:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Laurell K. Hamilton:

Anita Blake, vámpírvadász

Joanne Harris:

Jigs & Reels

Keith Hartman:

The Gumshoe, the Witch
and the Virtual Corpse

Gumshoe Gorilla

Mark Helprin:

Téli mese

Robin Hobb:

Liveship Traders

Robert Holdstock:

Mythago Wood

Lavondyss

Kazuo Ishiguro:

Never Let Me Go

Guy Gavriel Kay:

The Fionavar Tapestry

The Last Light of the Sun

Ysabel

Elizabeth Kostova:

The Historian

Jonathan Lethem:

Amnesia Moon

Szergej Lukjanyenko:

Éjszakai Őrség

Nappali Őrség

George R R Martin:

Sandkings (novella)

A Game of Thrones

A Clash of Kings / A Storm of Swords / A Feast for Crows

China Miéville:

King Rat

Perdido Street Station

The Scar

The Iron Council

Looking for Jake

UnLunDun

David Mitchell:

Cloud Atlas

Black Swan Green

Christopher Moore:

Biff evangéliuma

Ördögöd van!

A leghülyébb angyal

Richard Morgan:

Altered Carbon

Market Forces

William Morris

regényei

Murakami Haruki:

Kafka on the Shore

Audrey Niffenegger:

Az időutazó felesége

Chuck Palahniuk:

Choke

Lullaby

Mervyn Peake:

A Gormenghast-trilógia

Arturo Pérez-Reverte:

El maestro de esgrima

La Tabla des Flandes

El Club Dumas

La Piel del Tambor

La Carta Esférica

Tim Powers:

Fault Lines
A Halászkirály-ciklus

Declare

On Stranger Tides

Terry Pratchett:

Death's Domain (A Discworld Mapp)

Guards! Guards!

The Dark Side of the Sun

David Sedaris:

The Santaland Diaries

Dan Simmons:

Hyperion

The Fall of Hyperion

Endymion / The Rise
of Endymion

Ilium

Káli dala

Tad Williams:

Memory, Sorrow, and Thorn

Otherland / Másvilág

Robert Charles Wilson:

Spin

Carlos Ruiz Zafón:

La Sombra del Viento

Alan Dean Foster:
Journeys of the Catechist

trilógia

Az 1946-ban született Alan Dean Foster elsősorban sci-fi szerzőként ismert Magyarországon, s akként is leginkább talán az Alien sorozat regényeinek írójaként, holott George Lucas neve alatt, de az ő tollából jelent meg egy bizonyos Csillagok háborúja című történet is, továbbá tíz Star Trek regény — illetve talán sokan emlékeznek még Az utolsó csillagharcos, a Krull vagy a The Thing című filmekre, melyek regényváltozatait szintén Foster követte el. Mindeddig 98 regénye, közel száz novellája, számos esszéje és cikke jelent meg a science fiction, a horror, a krimi, a fantasy, de akár a történelmi regény és a kortárs szépirodalom körében is.

A Journeys of the Catechist (A katekéta utazásai) trilógia 1998 és 2000 között jelent meg Warner Books gondozásában. Az egyes kötetek címei: Carnivores of Light and Darkness (Fény és sötétség ragadozói), Into the Thinking Kingdoms (A töprengő királyságok), és A Triumph of Souls (Lelkek diadala). A három (keményfedeles) kötet terjedelme együttesen körülbelül 1200 oldal — a mai viszonyok között szinte soványnak nevezhető alkotás.

A történet felépítéséért rendkívül hálás lehet a recenzor: az alapszituáció és a főszereplők bemutatása után teljesen felesleges a sztoriról részletesen beszámolni, az ugyanis — mint a trilógia főcíméből is kiderül — egy utazás története. A főszereplő egy bizonyos Etjole Ehomba, a naumkib törzs egyik közönséges tagja, békés pásztor, gondos apa és férj, akinek faluja közelében egy nap hajótörötteket vet partra a tenger. Az egyik hajótörött Etjole karjai között leheli ki lelkét, ám utolsó szavaival átruházza saját küldetését a pásztorra: ki kell szabadítania egy Themaryl nevű látnoknőt egy gonosz varászló — Hymneth, a Megszállott — fogságából. És Etjola némi vívódás után útnak is indul — ilyen a természete, a haldokló kérése kötelezi (pedig mindenki igyekszik lebeszélni).

Ezen a ponton érdemes megállni egy pillanatra, s tisztázni azt, ami az olvasó számára is gyanús lehet már a címlapfestmény (magas, fekete bőrű férfi lándzsával a tengerparton), a név, a térkép és az ajánlásban szereplő ország (Namíbia) kapcsán: ez a trilógia bizony egy pszeudo-afrikai főhős utazása a fekete kontinens középső részéről pszeudo-Európába majd onnan pszeudo-Amerikába. A valós és képzeletbeli világok közötti megfeleltethetőség szerencsére épp elég erős ahhoz, hogy szórakoztató legyen, ám nem túl egyértelmű ahhoz, hogy illúzióromboló hatást váltson ki. Mérget venni nem mernék rá, de nagyon gyanús, hogy az utazás története során számos afrikai folklór-elem is felhasználásra kerül — ám akár így történik, akár nem, Foster egy kifejezetten üde és könnyed, pszichológiai és filozófiai mélységekbe és magasságokba nem törő, viszont kalandos, fordulatos és helyenként nagyon szép, ugyanakkor végtelenül ironikus trilógiát alkotott meg.

Etjole Ehombe természetesen nem marad útitársak nélkül: kalandjai során csatlakozik hozzá Simna ibn Sind, a — saját bevallása szerint — híres és hírhedt kardforgató, akit ezekután Etjole számtalan életveszélyes helyzetből kénytelen megmenteni, illetve Ahlitah, az oroszlán-csimpánz keverék nagymacska, akinek teste oroszlánőseit idézi, lábai azonban hosszúak és fogásra képes kezekben végződnek. Simnát mindvégig csak egy olyan kincs megszerzése motiválja, aminek létezését Etjomba tagadja (s így állandóan megerősíti a kardforgató gyanúját, hogy mégis létezik), Ahlitah pedig az életével adós az utazónak, s adósságát többször törleszti is — de valahogy mindig sikerül a társasággal maradnia. Zsánerkarakterek, igen — de nagyon jók. Ami a legfantasztikusabb a trilógiában, hogy Etjola útnak indulása után egyszerűen megelevenedik a táj, bármikor megszólalhat egy óriási béka, egy kígyó, vagy egy krokodil, vagy bármi, ami éppen az adott környezetbe illik. Hőseink járnak őserdőben, szavannán, sivatagban, tengeren, furcsa szokásokat követő „európai” királyságokban, s vad „amerikai” vidékeken; mindenhol a meghökkentésig eredeti és képszerűen ábrázolt környezetben. Indulásakor Etjomba apró ajándékokat kapott faluja lakóitól: kis kavicsokat (amik árán végül hajót tudnak venni), egy tökhéjnyi gyógyvizet (ami aztán magát a Romlást is elűzi a földekről) és még sok hasznos holmit... kár lenne előre felsorolni őket.

Foster másik ragyogó húzása, hogy az utazás menetét szabályos időközönként, 3-4 fejezetenként egy-egy olyan fejezettel töri meg, melyben az utazás során éppen érintett helyszín története elevenedik meg, s e történetekben főhőseink általában csak arctalan átutazók. Belecsöppennek például két hangyaboly küzdelmébe, átvágnak egy völgyön, melyért a virágok háborúznak, leülnek egy fa alatt, melyről önmagában is regényeket lehetne írni — és sorolhatnánk még. Talán ezek a külső nézőpontokat felvillantó kis etűdök a trilógia igazi gyöngyszemei. Azzal nyilván senkinek nem okozok meglepetést, ha elárulom, hogy hőseink számos kaland után eljutnak úticéljukig, mi több, még azt a bizonyos gonoszt is legyőzik... úgy-ahogy... ám ezután olyan fordulat következik, ami igazán ritka ebben a műfajban... s ez tényleg legyen inkább meglepetés minden olvasónak. Összességében tehát eredetisége, hangulata, könnyedsége és szó legigazibb értelmében vett fantáziája, teremtő képzelete miatt merem bátran ajánlani a trilógiát az angolul olvasóknak — nem megfeledkezve persze a szerző valóban professzionális narrációjáról és dramaturgiájáról sem. Nagyon kellemes olvasmány.

Béka

Linkajánló: érdemes megnézni a www.alandeanfoster.com képek szekcióját. Elég sok afrikai is található közöttük.