Tony Ballantine:

Recursion

Clive Barker:

Abarat

Peter S. Beagle:

Az utolsó egyszarvú

Ray Bradbury:

Az öröm masinériái

Brom:

The Plucker

Italo Calvino:

A kettészelt őrgróf

Orson Scott Card:

Az Alvin Maker-ciklus

Jonathan Carroll:

The Land of Laughs

Voice of our Shadow

Bones of the Moon

Susanna Clarke:

Jonathan Strange & Mr. Norrell

Don DeLillo:

White Noise (Fehér zaj)

Stephen R. Donaldson:

A Thomas Covenant-saga

Mordant’s Need

Gap

Greg Egan:

Distress

Diaspora

Steven Erikson:

Gardens of the Moon

Gregory Frost:

Fitcher's Brides

Mark Frost:

The List of Seven

Alan Dean Foster:

Journeys of the Catechist

Neil Gaiman:

Amerikai istenek

Stardust

Coraline

Anansi Boys

Fragile Things

Marc D. Giller:

Hammerjack

Lisa Goldstein:

Dark Cities Underground

Mark Haddon:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Laurell K. Hamilton:

Anita Blake, vámpírvadász

Joanne Harris:

Jigs & Reels

Keith Hartman:

The Gumshoe, the Witch
and the Virtual Corpse

Gumshoe Gorilla

Mark Helprin:

Téli mese

Robin Hobb:

Liveship Traders

Robert Holdstock:

Mythago Wood

Lavondyss

Kazuo Ishiguro:

Never Let Me Go

Guy Gavriel Kay:

The Fionavar Tapestry

The Last Light of the Sun

Ysabel

Elizabeth Kostova:

The Historian

Jonathan Lethem:

Amnesia Moon

Szergej Lukjanyenko:

Éjszakai Őrség

Nappali Őrség

George R R Martin:

Sandkings (novella)

A Game of Thrones

A Clash of Kings / A Storm of Swords / A Feast for Crows

China Miéville:

King Rat

Perdido Street Station

The Scar

The Iron Council

Looking for Jake

UnLunDun

David Mitchell:

Cloud Atlas

Black Swan Green

Christopher Moore:

Biff evangéliuma

Ördögöd van!

A leghülyébb angyal

Richard Morgan:

Altered Carbon

Market Forces

William Morris

regényei

Murakami Haruki:

Kafka on the Shore

Audrey Niffenegger:

Az időutazó felesége

Chuck Palahniuk:

Choke

Lullaby

Mervyn Peake:

A Gormenghast-trilógia

Arturo Pérez-Reverte:

El maestro de esgrima

La Tabla des Flandes

El Club Dumas

La Piel del Tambor

La Carta Esférica

Tim Powers:

Fault Lines
A Halászkirály-ciklus

Declare

On Stranger Tides

Terry Pratchett:

Death's Domain (A Discworld Mapp)

Guards! Guards!

The Dark Side of the Sun

David Sedaris:

The Santaland Diaries

Dan Simmons:

Hyperion

The Fall of Hyperion

Endymion / The Rise
of Endymion

Ilium

Káli dala

Tad Williams:

Memory, Sorrow, and Thorn

Otherland / Másvilág

Robert Charles Wilson:

Spin

Carlos Ruiz Zafón:

La Sombra del Viento

Richard Morgan:
MARKET FORCES


„Ezek azt hiszik, hogy dzsungelben élnek...”

Bevallom, Morgan első könyvét, az Altered Carbont csak a főszereplő, Takeshi Kovacs miatt olvastam el. Nem volt rossz könyv, de számomra ahhoz mindenképpen kevés, hogy megszerezzem az időközben trilógiává bővült regényfolyam további köteteit.

A Takeshi Kovacs-sorozaton kívül született Market Forces esetében teljesen más a helyzet. Elég volt pár oldalt elolvasni belőle, hogy tudjam, ezt a céges mentalitással nyakönöntött Mad Maxet nem szabad kihagyni. Míg a Kovacs-könyvekben Morgan a távoli jövőbe helyezi a cselekményt, addig a Market Forces alig több, mint negyven évvel jár előttünk. Egy olyan világba invitál, ahol véglegesen kitárult a társadalmi olló, ahol lényegében nincs átjárás az éhbérért vegetáló tömeg és a világot uraló elit között. A fejlett nyugati civilizáció lassan önmagába omlik, hát nem tehet mást, mint új piacokat keres: harmadik világbeli diktátorokat és szabadságharcosokat támogat, forradalmakat robbant ki, vagy éppen felkeléseket tör le, s ha a befektetés, melyre odaát az életüket teszik fel, nem elég jövedelmező, egyszerűen kivonul a piacról, vagy egy jobb ajánlat reményében fordít egyet a köpönyegén.

Ebben a céges világban tör előre Chris Faulkner, a reményteljes fiatal juppi. A regény elején éppen céget vált: a Shorn Associates-ben a szamárlétra legalján kezdi, hiába az előző cégnél elért sikerek, hiába a gyilkosság, mellyel egy csapásra legendás hírnevet szerzett magának. Morgan jövőjében ugyanis a karrierhez szó szerint vérre és könnyekre van szükség: A nagyvállalati "osztd meg és uralkodj”, a fölülről irányított kiszorítósdi odáig fajult, hogy a versenytárgyalások többsége már az utcán zajlik: felturbózott, páncélozott vállalati kocsik rontanak egymásra, hogy még odalent, az aszfalton eldöntsék, ki nyeri az aktuális tendert, és bizony az előléptetés legbiztosabb módja, ha mi magunk gondoskodunk vetélytársunk szalagkorlátra kenéséről.

Ráadásul Faulkner új cége még az átlagosnál is militánsabban kezeli az üzletet. Itt egy párbaj után nincsenek túlélők, csak győztesek. A céges élet lassan, de biztosan töri össze Faulknert, hiába talál szövetségest a cég berkein belül, hiába támogató felesége, Carla, ki nem csak férje lelkét, de autószerelőként Saabját is ápolja. Hamarosan mindketten rájönnek: az egyetlen megoldás, mielőtt még túl késő lenne, a kitörés a mókuskerékből.

Idáig csupán csak egy scifi köntösbe bújtatott társadalomkritika, egy csípős nyelvű szatíra lenne a mű, ám szerencsénkre Morgan nem elégszik meg egy félelmetesen reális jövőkép felvázolásával. A regény nem odakint, az utcákon, irodaépületekben és nevesincs dél-amerikai országokban játszódik, hanem bent, Faulkner lelkében. Ez átalakulóban lévő személyiség az, ami élvezetessé teszi a regényt, mely érdekesebb, mint az ezernyi párviadal, üzleti manipuláció, éjszakai kaland.

A lezárás pedig átlagon felüli: az utolsó oldalakon az író magas labdák tucatjait adja fel, s hagyja a porba hullni. Végül egy olyan befejezés mellett dönt, ami átértékeli az egész regényt, ami után az olvasó csak döbbenten kapkodja a levegőt, nagyon fáj neki, de érzi: valahogy mégis nagyon jó.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a Market Forces mindenki számára kötelező olvasmány lenne. Ha szertenézünk az interneten, rengeteg olyan olvasót találunk, akiknek a témaválasztás, pontosabban már maga a felhasznált irodalom is elég volt ahhoz, hogy mérgesen vágják a sarokba a könyvet. Valóban, Noam Chomsky vagy Michael Moore neve figyelmeztető jel is lehetne, hogy nem regényt, hanem propagandát kapunk, de szerencsére Morgan csupán felhasználja — és milyen zseniálisan használja fel! — ezeket a műveket; a regény minden, csak nem állásfoglalás. Aki még mindig szívesen nézi meg a Mad Max ismétléseket, akinek ott lapul valahol a könyvespolcán az Országút harcosának egy rongyosra lapozott példánya, az ne habozzon — vétek lenne kihagyni.

Rorimack