Tony Ballantine:

Recursion

Clive Barker:

Abarat

Peter S. Beagle:

Az utolsó egyszarvú

Ray Bradbury:

Az öröm masinériái

Brom:

The Plucker

Italo Calvino:

A kettészelt őrgróf

Orson Scott Card:

Az Alvin Maker-ciklus

Jonathan Carroll:

The Land of Laughs

Voice of our Shadow

Bones of the Moon

Susanna Clarke:

Jonathan Strange & Mr. Norrell

Don DeLillo:

White Noise (Fehér zaj)

Stephen R. Donaldson:

A Thomas Covenant-saga

Mordant’s Need

Gap

Greg Egan:

Distress

Diaspora

Steven Erikson:

Gardens of the Moon

Gregory Frost:

Fitcher's Brides

Mark Frost:

The List of Seven

Alan Dean Foster:

Journeys of the Catechist

Neil Gaiman:

Amerikai istenek

Stardust

Coraline

Anansi Boys

Fragile Things

Marc D. Giller:

Hammerjack

Lisa Goldstein:

Dark Cities Underground

Mark Haddon:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Laurell K. Hamilton:

Anita Blake, vámpírvadász

Joanne Harris:

Jigs & Reels

Keith Hartman:

The Gumshoe, the Witch
and the Virtual Corpse

Gumshoe Gorilla

Mark Helprin:

Téli mese

Robin Hobb:

Liveship Traders

Robert Holdstock:

Mythago Wood

Lavondyss

Kazuo Ishiguro:

Never Let Me Go

Guy Gavriel Kay:

The Fionavar Tapestry

The Last Light of the Sun

Ysabel

Elizabeth Kostova:

The Historian

Jonathan Lethem:

Amnesia Moon

Szergej Lukjanyenko:

Éjszakai Őrség

Nappali Őrség

George R R Martin:

Sandkings (novella)

A Game of Thrones

A Clash of Kings / A Storm of Swords / A Feast for Crows

China Miéville:

King Rat

Perdido Street Station

The Scar

The Iron Council

Looking for Jake

UnLunDun

David Mitchell:

Cloud Atlas

Black Swan Green

Christopher Moore:

Biff evangéliuma

Ördögöd van!

A leghülyébb angyal

Richard Morgan:

Altered Carbon

Market Forces

William Morris

regényei

Murakami Haruki:

Kafka on the Shore

Audrey Niffenegger:

Az időutazó felesége

Chuck Palahniuk:

Choke

Lullaby

Mervyn Peake:

A Gormenghast-trilógia

Arturo Pérez-Reverte:

El maestro de esgrima

La Tabla des Flandes

El Club Dumas

La Piel del Tambor

La Carta Esférica

Tim Powers:

Fault Lines
A Halászkirály-ciklus

Declare

On Stranger Tides

Terry Pratchett:

Death's Domain (A Discworld Mapp)

Guards! Guards!

The Dark Side of the Sun

David Sedaris:

The Santaland Diaries

Dan Simmons:

Hyperion

The Fall of Hyperion

Endymion / The Rise
of Endymion

Ilium

Káli dala

Tad Williams:

Memory, Sorrow, and Thorn

Otherland / Másvilág

Robert Charles Wilson:

Spin

Carlos Ruiz Zafón:

La Sombra del Viento

Death's Domain (A Discworld Mapp)


avagy: A Halál elviselhetetlen könnyedsége

Devised by Terry Pratchett and Paul Kidby



Újdonság a piacon!* Kettő az egyben: egy 24 oldalas, kis, illusztrált és vicces kézikönyv, valamint egy akár falra is szögezhető, méretes és (majdnem) színes turistatérkép élet és halál mezsgyéjéről! A térkép — csak most, csak nekünk! — üde csontokkal, sápadt virágokkal, a fekete kékes árnyalataiban pompázó tájjal, pár „csendéletteli” portréval, épp kilovagló, sudár Halállal!

(— Ennyi lenne a rövid ajánló egy igazán rövid műhöz — zárhatnám le itt a témát. — Pardon? — kérdezhetné ekkor az olvasó. — Hogy mi van? Térkép a Halálhoz?)

Tanácsolhatnám, hogy aki még nem olvasott Pratchettet (már ha van ilyen az endless.hu olvasói között [kezdésként például itt ez a cikk - a szerk.] ), az ne ezzel az ínyencséggel kezdje, mert ez már a beavatottaknak készült — de nem teszem. Miért? Mert bár némi alapozás — legalább a halálos regények** elolvasása — után még elragadóbb ez a kiadvány (lévén sokkal több utalást ért az ember), azért vélhetőleg bevezetőnek is megteszi a Korongvilágba***. Kész újjászületés lesz valami más, élettelibb Pratchett-írást olvasni utána! (És ez itt most nem kritika, hiszen végső soron mégiscsak a Halálról van szó, nemde?)

A már említett, 24 oldalas kis könyvecske általában véve mélyen filozofikus. Mondhatnám, hogy hat láb mélyen, vagy akár azt is, hogy bizonyos szempontból a pratchetti gondolat ezeken az oldalakon gyakran hamvasabb magánál Hamvasnál is — de eme fanyar tréfákkal is csak epigonként tiszteleghetnék a mester, Angolhon egyik legolvasottabb, még élő írója előtt. Némi implicit zentől kezdve Buddháékon keresztül egészen a húrelméletig**** sokmindent megpendít az antropomorfikus formában (is) megjelenő Halál birtokának leírása — igaz, csak utalás-szinten, de úgy, hogy közben állandóan kriptavigyort csal az értő olvasó arcára. Persze az ilyesfajta tréfát nem kedvelőnek sem kell aggódnia, mert amúgy az egész könyvecske simán elmenne egy szürreális ingatlanügynökség angolosan viccesre vett kiajánlójának is, környezettanulmánnyal, a kertészeti és egyéb relaxációs lehetőségek taglalásával, külső- és belsőépítészeti kiskalauzzal — továbbá pár igazán haláli kertitörpével. Rajtuk pedig nincs, ki ne nevetne! Igaz?

Végszóul még egy apróság. Irodalomrajongók figyelmébe — a fentebb felsorolt értékeken kívül — azért ajánlanám még e művet, mert vélhetőleg az első olyan írások közé tartozik, melyekben a figyelmes olvasó tanúja lehet a "stream of unconsciousness" explicit megnyilvánulásának... ráadásul igen különleges formában!

whoisnot

*az Aeneishez képest, legalábbis

** halálos regények: mint pl. a Mort, a Soul Music, a Hogfather stb.

*** A Korongvilág korong alakú, le lehet esni a pereméről, bölcs tolkieni fajzatok lakják (például trollok), és mindemellett saját kis földi világunk egyik leggörbébb — és emiatt egyben legjobb — tükre

****ld. pl. a bendzsót ;)