Tony Ballantine:

Recursion

Clive Barker:

Abarat

Peter S. Beagle:

Az utolsó egyszarvú

Ray Bradbury:

Az öröm masinériái

Brom:

The Plucker

Italo Calvino:

A kettészelt őrgróf

Orson Scott Card:

Az Alvin Maker-ciklus

Jonathan Carroll:

The Land of Laughs

Voice of our Shadow

Bones of the Moon

Susanna Clarke:

Jonathan Strange & Mr. Norrell

Don DeLillo:

White Noise (Fehér zaj)

Stephen R. Donaldson:

A Thomas Covenant-saga

Mordant’s Need

Gap

Greg Egan:

Distress

Diaspora

Steven Erikson:

Gardens of the Moon

Gregory Frost:

Fitcher's Brides

Mark Frost:

The List of Seven

Alan Dean Foster:

Journeys of the Catechist

Neil Gaiman:

Amerikai istenek

Stardust

Coraline

Anansi Boys

Fragile Things

Marc D. Giller:

Hammerjack

Lisa Goldstein:

Dark Cities Underground

Mark Haddon:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Laurell K. Hamilton:

Anita Blake, vámpírvadász

Joanne Harris:

Jigs & Reels

Keith Hartman:

The Gumshoe, the Witch
and the Virtual Corpse

Gumshoe Gorilla

Mark Helprin:

Téli mese

Robin Hobb:

Liveship Traders

Robert Holdstock:

Mythago Wood

Lavondyss

Kazuo Ishiguro:

Never Let Me Go

Guy Gavriel Kay:

The Fionavar Tapestry

The Last Light of the Sun

Ysabel

Elizabeth Kostova:

The Historian

Jonathan Lethem:

Amnesia Moon

Szergej Lukjanyenko:

Éjszakai Őrség

Nappali Őrség

George R R Martin:

Sandkings (novella)

A Game of Thrones

A Clash of Kings / A Storm of Swords / A Feast for Crows

China Miéville:

King Rat

Perdido Street Station

The Scar

The Iron Council

Looking for Jake

UnLunDun

David Mitchell:

Cloud Atlas

Black Swan Green

Christopher Moore:

Biff evangéliuma

Ördögöd van!

A leghülyébb angyal

Richard Morgan:

Altered Carbon

Market Forces

William Morris

regényei

Murakami Haruki:

Kafka on the Shore

Audrey Niffenegger:

Az időutazó felesége

Chuck Palahniuk:

Choke

Lullaby

Mervyn Peake:

A Gormenghast-trilógia

Arturo Pérez-Reverte:

El maestro de esgrima

La Tabla des Flandes

El Club Dumas

La Piel del Tambor

La Carta Esférica

Tim Powers:

Fault Lines
A Halászkirály-ciklus

Declare

On Stranger Tides

Terry Pratchett:

Death's Domain (A Discworld Mapp)

Guards! Guards!

The Dark Side of the Sun

David Sedaris:

The Santaland Diaries

Dan Simmons:

Hyperion

The Fall of Hyperion

Endymion / The Rise
of Endymion

Ilium

Káli dala

Tad Williams:

Memory, Sorrow, and Thorn

Otherland / Másvilág

Robert Charles Wilson:

Spin

Carlos Ruiz Zafón:

La Sombra del Viento

Arturo Pérez-Reverte:
El Club Dumas

The Club Dumas

Lucas Corso első pillantásra keményre cserzett, tipikus detektívnek tűnik: magányos, középkorú, cinikus és természetesen a nehéz ügyek specialistája. A látszat azonban némileg csal, Corso ugyanis amolyan könyv-detektív, pénzért felbérelhető zsoldos, aki farkasként ered a különböző első kiadások, ritka nyomatok, szignózott fóliók és egyéb ritkaságok után. Megbízói különc gyűjtők és bogaras milliomosok, vadászterületének könyvtárakat, hagyatéki tárgyalásokat vagy dohos antikváriumokat választ. Habár szakmája mestere, mindkét új megbízatása kemény diónak bizonyul számára... még akkor is, ha nem egészen úgy, mint elsőre gondolta.

Pérez-Reverte csavaros, misztikus és hangulatos történetében Corso nagyon hamar egy felettébb kusza és titokzatos ügy kellős közepén találja magát. Míg Boris Balkan, a neves irodalomtudós arra kéri, bizonyítsa be egy valódinak tűnő Dumas-kézirat valódiságát, Varo Borja, a dúsgazdag műgyűjtő egyik könyvével kapcsolatban kéri ki a tanácsát. Az 1666-ban nyomtatott mű a Delomelanicon nevet viseli (vagy más néven a Kilenc Kapu az Árnyak Birodalmába) és a legenda szerint maga Lucifer a szerzője. A tiltott tudás — mint az a nevéből is sejthető — sötét hatalmat adhat annak, aki képes értelmezni kódolt üzenetét. Tulajdonosa azonban biztos benne, hogy ezzel a példánnyal nincsen rendben valami - Corso feladata lenne felkutatni a másik kettőt és megállapítani, melyik az eredeti mű. Persze hamarosan kiderül, hogy itt valami többről van szó...

Corsót a nyomozása egyre bizarrabb helyzetekbe sodorja — a halálos balesetek és halálesetek, illetve az állandó ördögi párhuzamok mellett mintha Dumas világa is életre kelne: a víg özvegy, Liana Taillefer, mint Milady reinkarnációja, egy félszemű gyilkos, aki akár Rochefort is lehetne és számos helyzet, ami a Három testőrre rímel. No meg egy titokzatos lány, akit Irene Adlernek hívnak, azaz a Sherlock Holmes-történetek egyetlen női bűnözőjének nevét viseli. És amikor Corso úgy érzi, kezdi sejteni, mi lehet a Delomelanicon kilenc titokzatos metszetének megoldása, még nagyobb veszélyek várják - egészen a kétszeres csavarig a regény végén, amit talán nem lenne ildomos itt és most lelőni.

A Club Dumas különös egy könyv. „Beach Book for Intellectuals”, mondja a borítón a kurta reklámszöveg, és ebben lehet is valami. Nekem személyes kedvencem a szerző munkái közül, és ez éppen annak köszönhető, hogy talán merészel egy picit több lenni, mint amit elsőre elvárhatnánk egy ilyen műtől. Szimpla krimi, művészettörténeti adalékokkal, misztikus thriller, de egyúttal amolyan kikacsintós, különböző narratívákkal játszadozó, műfaji kliséket felhasználó és kifigurázó regény is egyben. A két csavar a végén külön izgalmassá teszi, a stílusa markáns és a szerző remekül ír, a regényhez mellékelt illusztrációk pedig azt az érzetet keltik, hogy mi is részei vagyunk a játéknak. Mindenkinek ajánlom.

Utólagos megjegyzés: a könyvből Roman Polanski készített filmet, Johnny Depp főszereplésével, ezt azonban már nem ajánlhatom nyugodt szívvel senkinek (legfeljebb kiegészítésképpen a mű mellé). Szépnek egyébként szép, de ezzel nagyrészt ki is merült minden pozitívum, amit fel tudok sorolni. Mivel az egész Dumas-szálat egy az egyben hanyagolták, sikerült szimpla misztikus akciófilmmé degradálni a jobb sorsra érdemes regényt.

brainoiz