Tony Ballantine:

Recursion

Clive Barker:

Abarat

Peter S. Beagle:

Az utolsó egyszarvú

Ray Bradbury:

Az öröm masinériái

Brom:

The Plucker

Italo Calvino:

A kettészelt őrgróf

Orson Scott Card:

Az Alvin Maker-ciklus

Jonathan Carroll:

The Land of Laughs

Voice of our Shadow

Bones of the Moon

Susanna Clarke:

Jonathan Strange & Mr. Norrell

Don DeLillo:

White Noise (Fehér zaj)

Stephen R. Donaldson:

A Thomas Covenant-saga

Mordant’s Need

Gap

Greg Egan:

Distress

Diaspora

Steven Erikson:

Gardens of the Moon

Gregory Frost:

Fitcher's Brides

Mark Frost:

The List of Seven

Alan Dean Foster:

Journeys of the Catechist

Neil Gaiman:

Amerikai istenek

Stardust

Coraline

Anansi Boys

Fragile Things

Marc D. Giller:

Hammerjack

Lisa Goldstein:

Dark Cities Underground

Mark Haddon:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Laurell K. Hamilton:

Anita Blake, vámpírvadász

Joanne Harris:

Jigs & Reels

Keith Hartman:

The Gumshoe, the Witch
and the Virtual Corpse

Gumshoe Gorilla

Mark Helprin:

Téli mese

Robin Hobb:

Liveship Traders

Robert Holdstock:

Mythago Wood

Lavondyss

Kazuo Ishiguro:

Never Let Me Go

Guy Gavriel Kay:

The Fionavar Tapestry

The Last Light of the Sun

Ysabel

Elizabeth Kostova:

The Historian

Jonathan Lethem:

Amnesia Moon

Szergej Lukjanyenko:

Éjszakai Őrség

Nappali Őrség

George R R Martin:

Sandkings (novella)

A Game of Thrones

A Clash of Kings / A Storm of Swords / A Feast for Crows

China Miéville:

King Rat

Perdido Street Station

The Scar

The Iron Council

Looking for Jake

UnLunDun

David Mitchell:

Cloud Atlas

Black Swan Green

Christopher Moore:

Biff evangéliuma

Ördögöd van!

A leghülyébb angyal

Richard Morgan:

Altered Carbon

Market Forces

William Morris

regényei

Murakami Haruki:

Kafka on the Shore

Audrey Niffenegger:

Az időutazó felesége

Chuck Palahniuk:

Choke

Lullaby

Mervyn Peake:

A Gormenghast-trilógia

Arturo Pérez-Reverte:

El maestro de esgrima

La Tabla des Flandes

El Club Dumas

La Piel del Tambor

La Carta Esférica

Tim Powers:

Fault Lines
A Halászkirály-ciklus

Declare

On Stranger Tides

Terry Pratchett:

Death's Domain (A Discworld Mapp)

Guards! Guards!

The Dark Side of the Sun

David Sedaris:

The Santaland Diaries

Dan Simmons:

Hyperion

The Fall of Hyperion

Endymion / The Rise
of Endymion

Ilium

Káli dala

Tad Williams:

Memory, Sorrow, and Thorn

Otherland / Másvilág

Robert Charles Wilson:

Spin

Carlos Ruiz Zafón:

La Sombra del Viento

Richard Morgan: Altered Carbon


Harlan Világa nagyrészt vízzel borított, viharos klímájú bolygó. Valaha a japánok kolonizálták a (khm) szláv népek szolgamunkája segítségével, de ez már régen volt, azóta kultúrák elegyedtek egyéb kultúrákkal, ezért nem is meglepő, hogy Richard Morgan regényének helybéli főhőse a kissé bizarr Takeshi Kovacs névre hallgat.

Takeshi Kovacs kemény fickó, különlegesen kiképzett katona, aki azóta rossz útra tért, ezért az első néhány oldalon a társával együtt könyörtelenül lepuffantják a kommandósok. És ahol más könyv általában véget ér, kezdetét veszi az Altered Carbon, ami meglepően kellemes ötvözete a sf-nek, a cyberpunknak és a borongós noirnak.

A 25. században járunk, ahol az embereket születésük után azonnal digitalizálják, és az agykéregbe épített tároló onnantól kezdve minden pillanatukat és emléküket rögzíti. Akiknek sok pénzük avagy megfelelő biztosításuk van, súlyos balesetük után, esetleg szeszélyből áttölthetik magukat egy másik testbe — itt „sleeve”-nek, azaz buroknak vagy hüvelynek nevezik. A börtönbüntetést a „tárolás” váltotta fel, az elítélt bűnözőkkel nem vacakolnak sokat, csak a digitalizált lenyomatukat kell elhelyezni valahol, súlyosabb esetben akár száz évre is (ha letöltéskor már régen porrá vált az eredeti test, netán valaki megvásárolta magának, hát úgy kell nekik). Régen megkezdődött már az emberiség kirajzása a Földről, azonban ez a Protektorátus betelepített bolygói közötti hihetetlen távolságok miatt meglehetősen lassú folyamat — a digitalizálásnak és a szupergyors átvételi sebességnek köszönhetően viszont a személyiségeket pillanatok alatt át lehet lőni az univerzum távoli sarkába is, ahol egy másik testbe letöltve máris mehetnek a dolgukra.

Kovacs valaha a Protektorátus elit katonai egységében szolgált: különleges küldött (Envoy) volt. A hadsereg régen rájött, miként hasznosíthatja a d.h.f. (digitalised human format) technológiát, és egy adott bolygó pacifikáláshoz elég, ha a csapatokat lesugározzák a lent várakozó burkokba; mivel az új testbe letöltött személyiségnek idő kell az alkalmazkodáshoz, megjelentek a küldöttek, akik kondicionálásuknak köszönhetően minden környezethez, fegyverhez, testhez pillanatok alatt hozzá tudnak szokni. Könyörtelen, okos és furfangos gyilkológépek, akik ezért kiszuperálásuk után nagyrészt bűnözőkként kamatoztatják képességeiket. Kovacs sem kivétel, de miután Harlan Világán pórul jár és száz év tárolásra ítélik, valaki váratlanul a hóna alá nyúl: egyszerre csak az eldugott bolygónak számító Földön találja magát egy melák testben, és egy háromszáz éves milliomos megbízására (zsarolására) nyomozni kezd...

A történet innen a noir (sőt az egyes szám első személyben mesélt noir) hagyományai szerint halad: Kovacs elkezdi felgöngyölíteni a zavaros ügyet az egykori San Franciscóban. A nyomozást vezető csinos Ortega hadnagynő utálja, Bancroft Matuzsálem felesége (az obligát szőke démon testében) elcsábítja, többször megverik, virtuáltérben kínozzák, összekuszálják a szálakat, miegymás, de Kovacs mindig visszatér, majd a végén annak rendje-módja szerint (a keményfiús, megkeseredett moralizálást is beleszámítva) megoldja az ügyet. Morgan azonban az összes klisét a saját világába helyezi, és a „burok” létezése egy csomó kellemes megoldásra ad lehetőséget. (Különösen vicces a nemdohányzó főhős műfaji hagyományokat követő cigizhetnékje, mert a burok előző tulajdonosa láncdohányos volt.) Vannak új rendőrségi ügyosztályok, mint a „Sleeve Theft”, a buroklopás, meg pótszervekkel üzletelő zugklinikák, szintetikus burkokba töltött gladiátorok, mesterséges intelligenciáknak eladott luxushotelek, egy többszörösen lemásolt bérgyilkos, és néhány igen hangulatos húzás, amit a leendő olvasók kedvéért inkább most nem taglalnánk, de összességében mégis többé teszik a könyvet egy jövőbeli klisék közé másolt Marlowe-sztorinál.

Anélkül, hogy különösebben túlmisztifikálnánk Morgan regényét, annyi biztos, hogy az Altered Carbon üde színfolt a szórakoztató scifi folyamatosan híguló kategóriájában, ahol az izgalmat manapság legfeljebb az űroperák inkább space fantasyre hajazó kliséi adják. Mielőtt bárki asimovi mélységeket várna, nem árt tudni, hogy elsősorban sf-környezetbe helyezett akciókrimi, de Morgan nem csak a bűntény kedvéért használja futurisztikus világa kellékeit, és nem rest kitérni a klasszikus sf-re is jellemző kérdésekre: miként hatnak az új technológiák majd ránk, emberekre? Mi lesz mondjuk a halhatatlan lelküket féltő katolikusokkal, akik inkább örökre tárolóban maradnak, mintsem új testet kapjanak? Milyen lehet egy háromszáz éve tartó házasság? Mi történik, ha valaki visszakapja az életét, de másik testben kénytelen visszatérni a családjához, mert a régit megvette más? (Érdekesség, hogy David Brin Kiln people című opusza hasonló alapötlethez nyúl a gólemszerű agyagmásolatokról szóló scifijében.)

A regénynek vannak hibái — például kissé túl hosszú —, de végig ügyesen egyensúlyoz az akcióval és összességében friss, szórakoztató munka. (Meg is hozta a várva várt függetlenséget a korábban tanárként dolgozó brit szerzőnek.) Takeshi Kovacs jelenleg két folytatásban tér vissza a pástra, és mindenféle hollywoodi álomprodukciókról is hallani manapság (plusz egy magyar kiadásról).

brainoiz