Virtualitás, sorstörténet és otthonkeresés a cyber-noir árnyékában

Posted In: esszé, lila köd

Az endless tizedik születésnapján fellelkesülve ismét régi lendületünkkel szabadulunk rá az esszéműfajra. Oldalunk egyik alapítója, Dr. Turnip Rampion jubileumi székfoglaló beszédében éleszti fel a Lila Köd rovatot szendergéséből, hogy öt kultfilmet boncolgasson épülésünkre.

Tisztelt egybegyűltek!

Talán nem kell hangsúlyoznom, hogy amikor belépünk a geek kultúra pantheonjába, akkor a tiszta nagyság és a csendes tökéletesség birodalmába, a kortárs művészet egyetlen igaz otthonába nyerünk bebocsáttatást. Mint azt az endless.hu fáradhatatlan recenzorbotjai az elmúlt évtized során nyilvánvalóvá tették, a kortárs regény, filmművészet és képzőművészet egyedüli progresszív terepét azok a fikcionauták képviselik, akik a fantasztikum végtelen dimenzióit fosztogatják, borzongató pszichikus interferenciákat keltve a jelenkor és az álomidő között. Aki a geek kultúrát nem tiszteli, annak nincs helye itt, körünkben, a civilizált emberiség legnemesebb intellektuális hagyományait őrző fellegvárban. Őrség! Vezessék ki azt a két tarisznyást, akik a lépcső alatt rejtőzködnek!! Vegyék el tőlük a  Heidegger-köteteket!!! Terroristák!!

Előadásomban öt kultjellegű tudományos-fantasztikus filmmel szeretnék foglalkozni. Ne is kerteljünk tovább.

DarkcityDark City (1998) egy középkorú férfi szól, aki emlékeit vesztve tér magához egy koszos motelban, egy halott prostituált társaságában. Noha egy idő után sikerül rekonstruálnia, kicsoda, és hazajut a feleségéhez, nem igazán találja a helyét a sötét nagyvárosban. Nyugtalanul bolyongani kezd, hogy megkeresse az emlékeiben élő napsütötte, tengerparti helyet, Shell Beach-et. Eközben különös erőkkel rendelkező, szörnyszerű lények veszik üldözőbe, és hősünk rájön, hogy meg tudja védeni magát tőlük. Az is kiderül, hogy a városban örökké éjszaka van, és a lakókon hátborzongató kísérleteket végeznek a különös idegenek. A macska-egér játék természetesen Shell Beach-en ér véget, ahol nemcsak az idegenek céljaira derül fény, de az is kiderül, látja-e hősünk újra a napfényt és hazatér-e valaha a feleségéhez.

A Vanilla Sky (2001) főszereplője egy középkorú milliomos playboy, aki ismeretlen okból börtönbe került és folyamatosan maszkot visel. Miközben az őt kezelő pszichológusnak elmeséli, hogyan jutott ide, emlék-szilánkokból kirajzolódik előttünk egy viharos szerelem története, melyet át- meg átszőnek finom utalások arra, hogy amit látunk, nem teljesen igaz. A cselekmény fő kérdése az, hogy mi kitaláció és mi igaz a történetből, és viszontlátja-e valaha hősünk a szerelmét.

Az Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) főszereplője egy középkorú író, aki elhatározza, hogy mesterségesen kitörölteti az agyából a volt szerelmével kapcsolatos fájó emlékeket. A sztori nagy része az író fejében játszódik: miközben sorban semmisülnek meg a romantikus és fájdalmas emlékképek, hősünk ráébred, hogy mégsem akarja elfelejteni a múltat, és hirtelen ötlettől vezérelve megpróbálja egykori szerelmének képét elrejteni olyan félreeső emlékekben, amiket a szorgosan zümmögő agyszkenner nem talál meg. A sztori végső kérdése természetesen az, hogy újraéled-e a szerelem és erkölcsileg vállalható-e a valóságrombolás, amit az emlékkioltó agyszkenner és az azt üzemeltető vállalkozás művel.

Az Inception (2010) főszereplője egy középkorú férfi, aki abból él, hogy adatokat lop ki mások álmaiból. A férfit emlék- és álomképek kísértik volt feleségéről, aki a szeme láttára lett öngyilkos. Miközben a férfi tető alá próbál hozni egy utolsó nagy rablást, vissza kell térnie a nyomasztó álomképekbe, melyek üldözik. A sztori végső kérdése az, hogy hősünk le tudja-e zárni a múltat és hazajut-e a gyerekeihez.

JeteeA La Jetée (1962) a francia újhullám egyetlen nézhető filmje, egyben azon ritka filmek egyike, melyekben gyakorlatilag nincs mozgókép. Chris Marker minimalista SF klasszikusa (mely később a hozzá képest szószátyár és gyermeteg 12 majom (1995) alapjául szolgált) a harmadik világháború után játszódik, a Párizs romjai alatti kazamatákban. Az emberiség beláthatatlan időre a föld alatt rekedt a radioaktivitás miatt, az energia és élelem fogyóban. A félhomályos folyosókól álló lágerben német tudósok kísérleteznek francia foglyokon, hogy elhárítsák a közelgő véget. Főhősünk egy középkorú férfi, akit kísérleti alanynak választanak ki. A férfit emlékképek kísértik – egy gyönyörű nő arca, még a háború előttről, és egy gyilkosság képe, aminek gyerekként a tanúja volt. Mint kiderül, ezek a képek fontos szerepet játszanak a németek terveiben: a kísérletek célja az, hogy a foglyok elméjét képessé tegyék az időutazásra, így keresve kiutat a radioaktív pokolból, ehhez pedig jól jönnek olyan alanyok, akiknek nagyon erős a fantáziája. Hősünket előbb a múltba küldik vissza, abba az időbe, mikor léteznek autók, fürdőszobák, madarak és üzletek. Hősünk természetesen összefut az emlékeiben szereplő szépséges ismeretlennel, a sztori fő kérdése pedig az, hogy sikerrel járnak-e a németek kísérletei, és ha igen, milyen sorsra jut a végén a hősünk.

Variációk otthonkeresésre

 A fenti öt filmben az alábbi közös:

• mindegyik egy középkorú férfiról szól, aki nem találja a helyét a világban

• a férfit képek (emlék- vagy álomképek) kísértik

• a történet során kérdésessé válik e képeknek a valósághoz fűződő viszonya

• a cselekmény megoldását a képek és a valóság viszonyának a tiszázása jelenti

• e viszony jellegétől függ, hogyan végződik a férfi bolyongása.

EternalA La Jetéé esetében a képek a háború előtti kor emlékei, a pedig kérdés az, hogy az emlékeket időutazóként újra valósággá lehet-e változtatni. Az Inceptionben a képek a halott feleséggel kapcsolatos (rém)álmok, a hazatalálást pedig az teszi lehetővé, hogy hősünk ráébred, a képek végérvényesen a múlthoz tartoznak. Az Eternal Sunshine…-ban a képek egy szerelem emlékei, és a főhős bolyongásának végét az a felismerés jelenti, hogy az elmúlt fájdalom az életöröm forrása is lehet. A Vanilla Sky esetében a képek szintén egy szerelem képei, hősünk sorsa pedig attól függ, hogy rájön-e, mennyi belőlük a valóság és minek az elfedésére szolgál a maradék. A Dark City esetében a képek a Shell Beach-csel kapcsolatos benyomások, hősünk sorsa pedig azon múlik, hogy rájön-e, ezek valóban emlékek-e, és ha nem, akkor micsodák.

A hazavágyódás képeinek technikai közvetítettsége

 A főhőst kísértő képek és a valóság között mind az öt filmben valamilyen technológia apparátus közvetít. A La Jetée-ben az apparátus az időutazást kiváltó drog, az Inceptionben az álomkeltő gépezet (ami a mozi metaforája), az Eternal Sunshine-ban az emlékeket kiirtó agyszkenner, és ha még több spoilert akarnánk elszórni, akkor a Vanilla Sky és a Dark City esetében is megnevezhetnénk a vonatkozó mechanizmust.

A főhős alapdilemmáját mind az öt filmben a technológiai apparátus definiálja. A La Jetée esetében az időutazást kiváltó szer azt teszi lehetővé, hogy a múltbeli képek megelevenedjenk és jelenidejűvé váljanak, a cselekmény végső kérdése pedig ennek megfelelően az, hogy mi lesz, ha megpróbálunk visszaolvadni a borzalmas jelenből a harmonikusnak vélt múltba. Az Inception esetében a mechanizmus az álmodógép, ami megeleveníti a fantáziát, a cselekmény alapkérdése pedig ennek megfelelően az, hogy főhősünk le tudja-e győzni a valóságérzékelését megzavaró, feldolgozatlan traumáat. Az Eternal Sunshine esetében a mechanizmus az emlékpusztító agyszkenner, a cselekmény alapkérdése pedig ennek megfelelően az, hogy jobb-e kiirtani magunkból a fájdalmas emlékeket, mint beépíteni őket az önképünkbe.

A futurisztikus technológiák és a boldogtalan szerelmi szál miatt mind az öt filmnek egyhe cyber-noir utóíze van (a Dark City és a La Jetée esetében nem is annyira enyhe). Míg a klasszikus noirban a szerelmet a pénzzel és hatalommal kapcsolatos korrupt játszmák ítélik halálra, a fenti öt filmben a szerelem esélyei a valóságot manipuláló mechanizmus természetén múlnak. Az Inception esetében a tragikus szerelem emlékeit halálos kísértéssé nagyítja az álomgép, a La Jetée-ben a szerelem emléke a mocskos jelenből a tiszta múltba hívó szirénhang, az Eternal Sunshine-ban a szerelem emléke kezdetben átok, az agresszív technikai beavatkozás hatására azonban átváltozik az önérzet forrásává. A Dark City és a Vanilla Sky a kollektív, illetve egyéni sorsmanipuláció káros segédleteként mutatja be az emlékeket felülíró futurisztikus technológiát.

Emlék, látszat, lét

Inception

 A technológia mindegyik filmben felpuhítja valóság és virtualitás határát: valóságossá teszi a képeket vagy képekké oldja a valóságot. Az öt film együttesen azt boncolgatja, hányféleképpen tudjuk képeke révén manipulálni önmagunkat, és hogyan üt vissza ránk az ilyen kísérletezés. Az öt film összeolvasva mintha azt üzenné, hogy miközben emlék- és vágyképeink definiálják, kik vagyunk, ezek a képek blokkolni is tudják képességeinket, megmérgezve és megfojtva a jelent. Az Inception és a Vanilla Sky azt sejteti, hogy a múlt kísérteteit akkor tudjuk elűzni, ha társak segítségével szembesülünk a virtuális démonokkal, a La Jetée pedig mintha azon töprengene, hogy emlékeink és álmaink munkára foghatóak-e a társadalmi progresszió érdekében anélkül, hogy az egyén szétroncsolódna. Az Inception, az Eternal Sunshine és a Dark City tanulsága, hogy a traumatikus képek béklyójából az a kiút az, ha kreatívan felülírjuk vagy továbbgondoljuk a múltunkat, tényszerűen hamis, de a lehetőségeink szempontjából igazabb alternatív előzményt konstruálva magunknak.

 A pantheonba s tovább

 Tisztelt egybegyűltek! A fentiekben a bölcsész áltudományok alávaló szófordulataival szennyeztem be öt jobb sorsra érdemes geek kultfilm ajánlóját. Csak remélni tudom, hogy a lényeget elvétő dadogásom nem tereli el a figyelmet arról a tényről, melynek megvilágítása tulajdonképpeni célom lett volna. A geek kultúra csodákkal teli pantheonja két nagyon fontos sajátossággal bír: egyrészt pontosan ugyanúgy lehet parttalan, parazita áltudományos szellemi maszturbáció tárgyává tenni, mint a végső halálhörgéseit hallató, de a kulturális hatalmi pozíciókat jó érzékkel befoglaló banális sznobművészet förmedvényeit, másrészt ez utóbbiakkal ellentétben a geek kultúra valódi kulturális értéket képvisel, mert úgy játszik sokértelmű, végtelenül interpretálható örök szimbólumokkal és szimbolikus struktúrákkal, hogy közben ártatlanul és gátlástalanul szórakoztat, és újra meg újra bizonyítja, hogy a mese ereje ősi és elpusztíthatatlan. Az, hogy az életünknek értelme van, túlnyomórészt a fantázia birodalmainak köszönhető, melyek karbantartják a robotmunkában és kilátástalanságban elfásuló lelki műszereinket, azt a csodálatos emberi célhardvert, mely a létező világ fölébe új világokat húz, elgondolja azt, ami nincs, és a lehetőség végtelenjét fürkészve újra meg újra átértelmezi a jelent. Ha minden ember geek volna, nem ilyen alávaló világban élnénk. Ezért is szolgál különösen nagy örömömre, hogy az endless.hu tizedik születésnapján köszönetet mondhatok annak a rengeteg embernek, aki munkájával és figyelmével megtisztelte ezt az oldalt, és részt vett a fantázia életben tartásáért vívott globális mozgalom szórakoztató munkájában. Fikcionauták – to infinity and beyond!