Mike Carey: The Devil You Know

Posted In: könyv, Mike Carey

Mi történik, ha két klasszikus toposzt keresztezve egy kísértetjárta angol levéltárba beszabadítunk egy kiégett magándetektívet? brainoiz a képregényeiről ismert Mike Carey első regénye alapján úgy gondolja, hogy egy ígéretes sorozat szórakoztató első kötete születik.

Az urban fantasy már régen átvette és saját képére formálta a hard-boiled krimik cinikus magándetektívjét. Elég belenézni az endless archívumába a gyors mintavétel kedvéért: ebből a koncepcióból született meg Laurell K. Hamilton vámpírvadásznője, Simon R. Green Nightside-sorozata, Jim Butcher mágusa és valószínűleg a láncdohányos John Constantine története is. De talán Mike Carey az első, aki a Felix Castor nevű exorcista személyében a kóborló lelkek problémamegoldójává gyúrta át a ballonkabátos nyomozó figuráját.

Carey 2000-ben debütált a Sandman-spinoffként indult Luciferrel, és azóta sok ismert képregénylogó alá írt történeteket. Ami engem illet, eléggé megkésve, a Peter Gross-szal közösen jegyzett Unwritten című sorozatával fedeztem fel, és a popkultúrát, klasszikus irodalmat és összeesküvés-elméleteket ügyesen ötvöző képregény az utóbbi évek egyik legkellemesebb meglepetése volt. Ráadásul úgy tűnt, hogy Carey nem csak világ- és mítoszteremtésben kiváló, hanem jól ír, ezért végül csak utánanéztem a regényeinek is.

A szóban forgó Felix Castor-sorozat első könyve, a The Devil You Know eredetileg 2006-ban jelent meg, és eddig 4 folytatás követte. A kísértetjárta, modern Londonban élő, szabadúszó exorcista története az ismertetők alapján elsőre enyhén módosított John Constantine-sztorinak tűnt, és mivel Mike Carey a Hellblazer képregényt is írta egy ideig, kezdetben arra számítottam, valami nagyon hasonlót kapok prózában. Az első könyv alapján azonban csak minimális hasonlóság akad Felix Castor története és a láncdohányos angol mágus között, és ezek is inkább a helyszínből meg az alapötletből következnek.

A The Devil You Know 2005-ben játszódik Londonban, ahol jó urban fantasy hagyományok szerint a modern nagyvárosi életbe belerondítottak a természetfeletti erők. Az ezredforduló óta a kísértetek – és az egyéb élőhalottnak kategorizált lények – a mindennapok részévé váltak, aminek csalhatatlan jele, hogy a Vatikánnak hivatalos álláspontja van az ügyben, a politikusok és a polgárjogi aktivisták aktuális gumicsontja pedig az újfajta állampolgároknak kijáró jogok kérdése. És természetesen léteznek hivatásos exorcisták, akik jó pénzért megoldják a problémákat, ha az átlagpolgárnak gondjai akadnak a természetfelettivel.

Felix Castor pontosan ilyen profi szelleműző. Az emberek többségével ellentétben gyerekkora óta látja a bolyongó lelkeket, és a megfelelő eszközökkel (ez mindenkinél más, az ő esetében egy síp a szükséges fókusz) képes továbbsegíteni őket a túlvilági létezés következő lépcsőfokára. Ahogyan az már lenni szokott, kiégett profiról van szó, aki személyes tragédia miatt pár évvel ezelőtt hátat fordított hivatásának, és amikor megismerjük, egy gyerekzsúron keres pénzt bűvésztrükkökkel. Amikor azonban konfliktuskereső természetének hála még ezt is sikerül elszúrnia, már nem csak a saját egzisztenciája, hanem barátja és szállásadója, Penn jelzáloggal terhelt háza is veszélyben forog, így Castor minden rossz előérzete ellenére mégis elvállal egy munkát.

A feladat elsőre nem tűnik különösebben bonyolultnak, egy kísértetet kell kiűznie egy levéltárból. Az ügy azonban kezdettől fogva meglehetősen furcsa, sem a levéltárral, sem a személyzettel nincs rendben valami, és abban a pillanatban, amint Castor olyan cseppet sem szakmájába vágó, de legalább indiszkrét kérdéseket kezd el feszegetni, vajon ki lehetett életében a kóbor lélek, illetve hogyan, miért és kik végeztek vele, a kelleténél kicsit többször kerül életveszélyes helyzetbe. Az urban fantasy háttérből lassan egy nagyon is realista, sötét bűntény kezd kibontakozni, miközben megismerjük az exorcisták életét, a természetfeletti háttér összemosódik London nagyon is valós alvilágával.

A The Devil You Know jól megírt, szórakoztató urban fantasy, szellemvadásszal kombinált, E/1-ben megírt magándetektív-sztori. Carey egyedi hangulatú világot teremtett, alaposan kitalálta a szellemek háttérvilágát, és ebből kiindulva egyúttal logikus magyarázatot ad a zombik, vérfarkasok, zombik, szukkubuszok és egyéb teremtmények létezésére, és ide építi be a noir toposzokat, legyen az hosszú kabátot viselő, kiégett problémamegoldó, alvilági kiskirály, szakmabéli rivális, a szó szerint démoni szépség és a felbérelt izom. A könyv kriminek sem rossz, a nyomozás nem csak ürügy az urban fantasy világ bemutatására. Nagyon sokat tesz hozzá az élményhez, hogy a szerző és a helyszín is brit, a szereplők hús-vér figurák (néha káromkodnak is, és politikailag inkorrektek), a hátteret pedig az útikönyvekből joggal hiányzó londoni helyszínek adják. Nem fogja forradalmasítani az urban fantasyt, és nem is üt akkorát, mint mondjuk az Unwritten, de mind a világban, mind az amúgy lezárt történet elvarratlan mellékszálaiban sok potenciál van, ezért egyszer a folytatást is be fogom szerezni.

Linkajánló:

Mike Carey honlapja