Alan Moore – Dave Gibbons: Watchmen

Posted In: Alan Moore, comic, Dave Gibbons

watchmen-cover.jpgKicsit frissített Watchmen képregényretrónk olyan régi, hogy 2003-as publikálásakor legfeljebb pletykaszinten létezett a filmadaptáció ötlete, ami aztán szépen valósággá vált. Ismétlésként tekintsük át, mit is művelt Alan Moore a szuperhősös képregényekkel, mindenki nagy örömére.

Az újító jellegű művek egyik átka, hogy miután alaposan felforgatták a felforgatnivalókat, sok év távlatából, éppen áldásos hatásuk miatt nehéz elképzelni, miért is durrantak akkorát. Az 1986-ban indult tizenkét részes Watchmen viszont ma a sokadik egybegyűjtött kiadásában is működik. Pedig a modern képregénykultúra elkényeztetett fogyasztójának talán nem is olyan evidens, milyen újszerűre vállalkozott akkoriban, mind stílusában, mind megvalósításában. Ráadásul tette ezt úgy, hogy szinte kizárólag a műfaji kliséket használta fel (és forgatta ki), továbbá feltett néhány olyan kérdést, melyen valószínűleg mindenki elgondolkodott, aki életében legalább egyszer kézbe vette valamelyik gumiruhás álarcos kalandjait.

watchmen.jpgA Watchmen története egy kicsit más 1985-ben játszódik, mint ami nekünk jutott, bár eléggé egyértelműen felismerhetőek a reagani csillagháborús hangulat nyomai. Ebben a világban a szuperhősök kezdetben inkább csak amolyan „álarcos bosszúállók” voltak, a filléres ponyvákat valóságba átültető derék polgárok titkos alteregói. A divatos sportnak számító bűnözővadászat és gittegyletezés meredeken zuhanó népszerűsége az első igazán szuperképességekkel rendelkező lény — a kísérletei áldozatául esett tudós, ki más — felbukkanásával azonban átértelmeződött, és a szuperhősködés a sötét sikátorokból a nagypolitika színpadára került. Például megnyerte az USA-nak a vietnámi háborút. Majd kezdetét vette a lassú hanyatlás, ami az átlagemberek kezdeti rajongásától a csömörig, majd egészen a hősök elleni nyílt erőszakig, végül tevékenységük teljes betiltásához vezetett.

A történet a Komédiás nevű ex-hős halálával indul, akit valaki nemes egyszerűséggel kihajít a lakása ablakán. Moore a múltban, a jelenben és néhány meglepő alternatív szálon ugrálva innen bontja ki a valaha Minutemen névre hallgató szuperhős-csapat történetét, amely mögül azonban valami sokkal grandiózusabb és sötétebb terv körvonalai sejlenek elő. A szerző nagy dobása a szuperhősök álarc alatti énjének és egymáshoz fűződő kapcsolatainak bemutatása: a szokványos képpel ellentétben a legyőzhetetlen lovagok pszichopata, gátlásos, embertelen alakok, vagy nagyon-nagyon idegenek. A halott Komédiás minden értelemben tökéletes fókusza az eseményeknek, emblematikus figura: kiégett senki, hidegvérű gyilkos, aki a nemi erőszaktól sem riadt vissza, ha úgy hozta a sors — mellesleg régi motoros, aki a kezdetektől fogva részt vett a „szuperhős-mozgalomban”. Így aztán a halála körüli kavarodásban felbukkan mindenki, aki ebben a világban számít, karrierje elejéről és végéről egyaránt. Leginkább az utóbbiak érzik magukat fenyegetve, mivel a jelek szerint valaki vadászik rájuk.

Különös társaság: a komplexusos Éjjeli Bagoly (Nite Owl), aki csak csúcskütyüjei között képes megszabadulni gátlásaitól; Laurie Juspeczyk, a kiöregedett Silk Spectre lánya, aki családi hagyományként kapta a hősködést, de nem kellett neki; Ozymandias, a világ legokosabb embere, aki kiszállt a mókuskerékből, és azóta vállalatbirodalmat igazgat; a kék bőrű, teste minden részecskéjét uraló Dr. Manhattan, aki régen nem ember már, és azt sem tudja, mit jelent annak lenni… És a ballonkabátos, arctalan Rorschach, mind közül a legkülönösebb. Körülöttük bomlik ki az a történet, amiről — csattanóról lévén szó — nem érdemes sokat elárulni, talán annyit leszámítva, hogy a „hősök a világvége ellen” c. klisének ad érdekes csavart.

Az álarc alatt rejtőző pszichopata hős témája manapság már nem számít egyedi ötletnek, részben pont Moore-nak köszönhetően — gondoljunk kicsit későbbi, divatot teremtő Killing Joke-jára, melyben nehéz eldönteni, hogy Batman vagy Joker veszélyesebb. (Frank Miller is így adott friss ízt a denevérruhás fazonnak a Dark Knight Returns-ben.) De ha valakit még ez sem dobna fel eléggé, annak ott van maga a stílus. amire talán a “dekonstukció” kifejezést használnák az esztéták. A Watchmen a szokványos, színes-szagos képregényt memoárokkal, gépelt jelentésekkel, szakfolyóiratok másolataival, levelekkel, újságcikkekkel és egy másik — igen nyomasztó — képregény beillesztésével fűszerezi. (Vajon miről készítenének képregényt egy olyan világban, ahol léteznek szuperhősök? Kalózokról, természetesen.)

Persze a szereplők sem hagyományosak: emberek, akik röntgenlátás és egyéb hókuszpókuszok nélkül is sokszor nem-emberinek tűnnek. Rorschach különösen hajlamos megragadni az olvasó fejében, de a kompexusos, pocakot eresztett Owl vagy a jéghideg dr. Manhattan sem kutya.

Dave Gibbons rajzai elsőre nagyon nyolcvanas évek, másodszorra meg zseniálisak (vagy fordítva). A képek és az oldalak komponálásánál használt filmes technikák ma már szintén nem tűnnek annyira újszerűnek (attól még jók), de ez akkoriban kevéssé számított bevált módszernek.

Sodró, néhol alaposan megbonyolított darab; nem érdemes tovább ragozni: a Watchmen teljes joggal tekinthető a képregénykultúra egyik legjobb művének. Kötelező.

Ideiglenes utóirat: a filmváltozat első trailerje már fellelhető a neten.