Clive Barker: KORBÁCS
(A retro rovatba készülő cikkek célja az, hogy olyan nem éppen friss könyvekre hívjuk fel (ismét) a figyelmet, amelyekről úgy gondoljuk, érdemes évek múlva is foglalkozni velük. Ebből a szempontból a Korbács különösen hálás választás, úgy tűnik, ismeretségi körömben például szinte mindenki olvasta tizenvalahány éves korában, aki pedig elolvasta, arra olyan mély benyomást gyakorolt, amivel talán csak az Alfa holdbázis állítólag legendás epizódjai által okozott trauma versenghet. A retro rovatnak hála most tehát újraolvastam, és ezt mindenkinek csak ajánlani tudom, aki a tinédzserkor homályából úgy emlékszik, hogy tudja, miről szól ez a könyv. Attól tartok, képtelen leszek szabadulni a review során az összehasonlítás kényszerétől, de épp ettől volt óriási élmény számomra az újraolvasás.
Miért a Korbács? Vidéki lányszobámból nagyon kevés könyvet hoztam magammal. Ez a könyv egyike annak a kb. három darabnak, ami velem költözött, gondoltam, ez már önmagában is sokat elmond róla. Bár a pontos történetről csak elmosódott és hiányos emlékeim voltak, a fejemben valahogy mindig valami súlyos, ámulatba és zavarba ejtő, iszonyúan hatásos könyvként maradt meg. [És ott volt ugye az ektoplazmaszex: kíváncsi voltam, tényleg olyan durva-e, mint ahogy emlékeztem.] Elsőre az egészet folyamatos ámuló borzongással olvastam végig, hajszálpontosan a várt reakciókat produkálva: undorodtam, rettegtem, szörnyülködtem, teremteni akartam és el voltam varázsolva — szerencsére mit sem tudtam a különböző kategóriákról, mint a horror meg a fantasy, ezért teljesen felkészítetlenül, előítéletektől mentesen vágtam bele, és milyen jó volt így! Akár nagyot is bukhattam volna azzal, hogy újraolvasom, de örömmel jelentem, a Korbács még mindig jó könyv. Csak több mint tíz év után máshogy jó, mint először. Mostanra részben eltűnt vagy mérséklődött az érzelmi hatás, amit rám gyakorolt, viszont cserébe olyan dolgokat is értékelni tudtam, amiket tizennégy évesen a nagy hátborzongásban észre sem vettem. Most két Korbács él a fejemben, és örülök, hogy mindkét élmény megvan.)
Clive Barker kétségtelenül a modern horror egyik nagy alkotója. Gyomorforgató és zseniális munkássága miatt megérdemelne már egy portrét is itt az endlessen, most azonban csak második regényéről lesz szó. A Korbács eredetileg Weaveworld (Szőttesföld) címen jelent meg 1987-ben; 1988-ban World Fantasy Díjra jelölték, a magyar kiadás 1990-ben látott napvilágot a Maecenasnál, majd 2001-ben keményfedeles változatban a Szukitsnál (az első magyar kiadásról később). A történet dióhéjban arról szól, hogyan próbálja egy liverpooli hivatalnok, Cal és egy részben ember, részben látólény keramikusművész, Suzanna megmenteni Szőttesföldet, a Fúgát, vagyis a szőnyeget, ahová a varázshatalommal bíró látólények elrejtőztek az emberek és az őket fenyegető egyéb veszélyek elől. Egy nap Cal véletlenül megpillantja az alvó Fúgát, s ezzel óhatatlanul belekeveredik a történetbe, Suzannának pedig haldokló nagyanyja hagyja örökül a szőttes őrzésének hálátlan feladatát. Nincs könnyű dolguk: nem elég, hogy maguk a látólények sem tudják eldönteni, mi a teendő, a Fúgából száműzött varázslónő, Immacolata és csatlósa, Shadwell, a kereskedő, később a rendőrség, s legvégül az öntudatára ébresztett Korbács elől is menteni kell Szőttesföldet.
Ha kategorizálni kell, a Korbácsot általában a horror fantasy skatulyába szokás sorolni. A dolog fantasy része természetesen az, hogy létezik varázslat, a látólények mindegyike képes kisebb-nagyobb bűbájokra, és vannak olyanok, akik az oldószer, e hatalmas erő segítségével különleges tetteket is végre tudnak hajtani. Ez a könyv azonban nem karddal hadonászó, tűzgolyót hajigáló fantasy, hiszen a látólények nem alternatív középkorban ragadt archaizáló varázsteremtmények, hanem egykor köztünk éltek, csak jobb időkre várva alszanak a szőnyegben. A Barker-féle trutymákolós horrorról jórészt Immacolata és halott kísértetnővérei, Magdalena és a Banya, később pedig a Korbács pusztító őrülete gondoskodik. Aki nem bírja, ha a főhősöknek baltával kell széttrancsírozniuk saját torz ektoplazma-gyermekeiket, melyek egy kísértettel folytatott erőszakos (és szintén részletesen leírt) közösülés gyümölcsei, az ne olvassa el a könyvet. És egyáltalán ne olvasson Barkert, legfeljebb az Abaratot. A Korbácsban a szluttyogós részeken kívül is nagyon hangsúlyos szerepet kap a szexualitás, Barker saját maga mondta a könyvről, hogy tudatos írói szándék vezérelte, amikor szexet vitt Csodaországba. A látólények ennek megfelelően nemcsak szellentenek és böfögnek, hanem bizony (a fordítás hangulatgyilkos és sajnos gyakran használt kifejezésével élve) közösülnek is.
A magyar kiadás borítója önmagában elmegy, de a regény ismeretében nem egy sikerült darab: a horror fantasy meghatározásból egyértelműen a horrort emelte ki, az eredeti cím helyett a hatásosabb — és gondolom eladhatóbb — Korbácsra keresztelték át a könyvet, a borítón pedig egy sokszarvú koponya lebeg, a háttérben villámok. Ez utóbbiak tényleg szerepelnek a könyvben, a szarvas koponyát azonban nem tudom hova tenni. Noha az első kiadás borítóján az is olvasható, hogy egy World Fantasy Díjjal kitüntetett regényt tartunk a kezünkben, ha jól tudom, valójában „csak” nevezték 1988-ban. Bár a borítón lévő jelmondat — „Amit elképzeltünk, arról soha nem szabad lemondani” — önmagában jól hangzik, angolul egy kicsit más volt: That which can be imagined need never be lost, vagyis körülbelüli fordításban: amit el tudunk képzelni, azt sosem veszíthetjük el. A különbség tényleg csak árnyalatnyi, és nem mondhatnám, hogy
lényegesen félreviszi a magyar olvasót, de egy-két lépéssel távolabb van az eredeti értelemtől. Egy másik apró torzítás a Fúga megnevezés: az angol fugue szó egyik jelentése valóban a zenei értelemben vett fúga, de ezen kívül megváltozott tudatállapotot, álomszerű létet is jelent, amelyben az ember tudatában van a tetteinek, de később esetleg nem emlékszik rájuk: ennek ismeretében már egy kicsit érthetőbb, miért hívják Fúgának is a szőttes világát.
Bár oldalakat lehetne még írni arról, hogyan jelenik meg a könyvben a szűz, az anya/kurva és a szipirtyó hármas aspektusa; elemezni lehetne azt, hogy csak nők (Immacolata és Suzanna) képesek irányítani az oldószert (angolul menstruum); boncolgatni Suzanna és az egyre őrültebb rendőrfelügyelő freudi szimbólumokkal terhes lelki párharcát vagy a bukott/öntudatra ébredt/önmagát elfeledő és sivatagban elveszítő, majd egy tükörben/önmagában megtaláló angyal jelentőségét, sőt akár egy bűnbeesés/mennyből való kitaszítás-sztori is belelátható a történetbe, félő, hogy a túlzott elemzés az első olvasás élményének rovására menne. Legfeljebb azért érdemes felvetni ezeket a kérdéseket, hogy látható legyen: a Korbács mind „ösztönösen”, mind „analitikusan” olvasva remek könyv. Aki régen olvasta, annak azért érdemes újra elővenni, aki pedig még egyszer sem, annak épp ideje.
diane
Linkek:
A Korbácsról: www.clivebarker.info/weavebarker.html
Clive Barkerről: www.clivebarker.info és www.clivebarker.com
Képregény a Korbács alapján (készítette Mark Kis-Szabo):
www.sevendragons.org/artists/mark-kisszabo/weaveworld.htm
Rövid ismertető a Korbácsról az rpg.hu-n.
|